Csináld Magad!
Az Euroship magyar slogenjéban (A férjem egy igazi férfi! Épített nekünk egy hajót!) egyenesen a férfilét egyik alapelemének tekinti a hajóépítés képességét.
Hollandiában a szabadidőhajók nem kis hányadát a jövendőbeli tulajdonosok építik egyedül vagy széles beszállítói körre támaszkodva, az északi országban külön iparág alakult az amatőr hajóépítők támogatására, ennek egyik üttörője az Euroship.
A cél a hajótulajdonosi réteg szélesítése volt azaz olcsóbbá kellett tenni a hajógyártási folymatot. Olyan rendszer kellett létrehozni, amelyre támaszkodva a hajóépítési gyakorlattal nem rendelkezők is képesek lesznek költséghatékonyan hajót építeni. A legnagyobb szaktudást és gyakorlatot kívánó hajótest- és felépítményépítést helyezték új alapokra. A hajótestek bonyolult térbeli formáját számítógépes tervezéssel sík lapokból összeállíthatóvá formálták. Ezeket a síklapokat számítógépvezérelte plazmavágókkal szabják ki tizedmilliméter pontosan hatalmas acéltáblákból. A síklapokat összhegesztve áll elő a hajótest és felépítmény, melyre ránézve nehéz elhinni, hogy síklapokból áll.
Napjaink acélhajó gyártási technológiája komoly szerepet játszik a hajótestek szebb megjelenésében és hidrodinamikai teljesítményében, olyan pontosságot és minőséget nyújtanak a ma hajóépítőinek, amelyet az elődök még remélni se mertek.
Hegeszteni sokan tudnak, így aztán könnyű találni gyakorlott hegesztőt, aki visszafogott árért elvállalja a test- és felépítmény összehegesztését. Az igazi "homemaker" persze maga hegeszti a hajóját, ha kell elvégez egy hegesztőtanfolyamot.
A hajóépítő saját és barátai munkaereje, szervezőképessége és kitartása által tudja jelentősen csökkenteni a hajótulajdonossá válás egyébként nem mindenki által megfizethető költségeit.
Az Euroship a hajóépítési folyamat négy különböző fázisában lévő hajókat kínál:
Hajóépítő csomag (Kit)
Az építő készlet (kit) tartalmazza hajótest és –felépítmény megépítéséhez szükséges méretre vágott elemeket, amelyek az egyértelmű összeszerelést segítendő egyesével számozva vannak, valamint az összeépítést segítő műszaki rajzokat
Összehegesztett test és felépítmény (casco)
A megrendelő teljesen összehegesztett testet és felépítményt kap. Az összes acéltartályt nyomáspróba után mellékelve van. A test simára csiszolva, homokfújva, tiszta és festésre előkészített állapotban kerül átadásra.
Úszóképes hajó (sailaway)
Ebben az állapotában a hajó kész a vízre helyezésre és képes a saját motorjával elhajózni. A sailaway technikai tartalmát mindig a megrendelő határozza meg, aszerint, hogy milyen munkákat kíván ő maga elvégezni s mit végeztett el inkább a gyártóval.
A teljes sailaway verzióban kész a festés, technikailag teljes a hajó, minden ablak, ajtó felszereltetett, hidraulikák, elektronikus rendszerek működnek, orrkormány, fűtés funkciónál.
Persze tulajdonos magára vállalhat a fenti munkákból és ezzel is csökkentheti a költségeket.
Indulásra kész hajó (turnkey boat)
A kész hajó tartalmaz mindent, amit a jövendő tulajdonos elképzelt és megrendelt. Teljes belső berendezés, finom famunkák, navigációs berendezések, háztartási eszközök, működő elektronika, fűtés stb Csak be kell szállni és elhajózni.
A következőkben megismerheti a hajóépítés mikéntjeit.
Hogyan kell megépíteni egy acélhajót az euroship elemkészletéből?
Az építés helye
Eszközök
Előkészületek
Kezdjünk a munkához
Most kezdődhet az igazi munka
Illesztés
Következő lépés
Deck és a felépítmény
Végső hegesztés
A test majnem kész
A technikai elemek beszerelése (gépészet)
A befejezés és a famunka
Vízretétel
Tesztek
Takarékossági tippek az otthoni hajóépítéshez
Az építés helye
Az építés helyének jó kiválasztása lényeges. Ön már talán tudja, hol fogja megépíteni a hajótestet, mi fedett javasolunk. A kisebb hajók megépíthetőek például autógarázsokban, de persze megépíthetőek a szabad ég alatt is, de ebben az esetben egy időleges tető megépítése van szükség.
Fontos, hogy a legyen elég hely, hogy körbe sétálhassa és pár méter távolságból szemlélhesse az épülő hajót. Erre nég visszatárünk. Azt javasoljuk, hogy egy lapos egy szintben levő alapot válasszon, amelyen megépítheti a hajót. A hajó helye mellett legyen elég hely a hajó elemek elhelyzésére olyan rendben, ahogy az építésnél szükség lesz rájuk. Ezzel munkát és időt spórolhat meg.
Ne feledjük, hogy a hajót egyben ki is kell hozni az építés helyéről, azaz az ajtó méretét és a kész hajó méretét javasolt összevetni. Az ajtónak kell nagyobbnak lennie.
Eszközök
Mi már elvégeztük a bonyolult és nehéz munka nagy részét az Ön számára, azzal, hogy minden építési elemet méretre vágtunk, ezzel Önnek nem kell emelgetnie a nehéz fémlapokat és drága eszközökkel méretre vágnia. Azzal hogy a mi elemeinkből építi a hajóját, nem lesz szüksége más szerszámokra, mint szokásos otthoni ezermester eszközökre.
Önnek szüksége lesz egy jó minőségű kalapácsra, egy készlet erős fogóra, egy kevés emelőhevederre, egy nagy háromszögvonalzóra, egy rollni köműves zsinórra, jó minőség.ű mérőszalagra, egy hegesztő apparátra és egy élcsiszolóra. Ezek a szerszámok nem kell, hogy profi szerszámok legyenek, de győzödjön meg róla, hogy megfelelnek a célnak.
A ponthegesztéshez elég lesz egy 220 voltos kis hegesztő, a végső, olyamatos hegesztéshez a erősebb hegesztő javasolt, ha lehet 380 voltos hegesztő. A végső hegesztés viszonylag rövid idő alatt elvégezhető ezért érdemes egy erősebb hegesztőt bérelni erre az időszakra.
Előkészületek
Az elemek nagy rakodólapokon érkeznek meg Önhöz, és Önnek kell a lerakodást és a megfelelőre helyre elhelyezését megszerveznie.
Az elemkészlet (kit) egy halom sik táblát tartalmaz, és az a eladat, hogy ezekből hajó legyen.
Ha kerek orrú hajót épít, javasoljuk, hogy rendelje meg az előre hajlított elemeket is, hogy egyszerőbbé tegye sajátmaga számára az építést.
Akkor kezdjük a munkát, de hol kezdjük? Ott egy nagy halom fémlap, érdemes először egy pár dolgot átgondolni. Ha átolvassa az alábbiakat és elkezd dolgozni követve az utasításokat lépésről-lépésre, minden világossá válik az Ön számára. Tényleg egyszerű és ha megépítette a testet Ön is realizálni fogja milyen egyszerű is volt.
Ha megérkezett az elemkészlet Önhöz, érdemes bizonyos rendbe rakni az elemeket. Azt javasoljuk, úgy rakja szét az elemeket ahogy az elemek helye rajzon látja ("component position drawing".). A rendelkezésre álló helytől függően ez elemeket lehet egymás mellé tenni vagy egymára helyezni persze az építési sorrendnek megfelelően, amire előbb lezs szükség az kerüljön felülre.
Az elemek helye rajzon ("component position drawing") kiterítve látja az elemeket. Minden elemet azonítani tud a rajzon és láthatja, hova kell azokat beépíteni.
Ahogy lefekteti az elemeket figyeljen arra, hogy hogyan helyezi el őket. A jobb oldaliak (Starboard) értelemszerűen a jobb oldalra, a baloldaliakat (port) a baloldara, úgy hogy az elemek alsó része a hajó közepe felé nézzen. Ezzel az elhelyezéssel az elemek abban apozícióban vannak ahogy beépítésre kell hogy kerüljenek.
Az elemek méretre vágottak és az összeillesztési jelekkel vannak ellátva. Ezek a jelen segítik különböző elemek összeillesztését. A jelek jól láthatóak az elemek helye rajzon ("component position drawing"),
NE FELEJTSE!
Az elemeket csak egyféleképpen lehet beépíteni a hajóba, egy feje tetejére állított elem beépítésével egy furcsa hajót kapunk.
Ha egy nagyobb hajó elemeit rendelte meg, akkor a hajó testét adó palánkok több darabban érkeznek. A palánkok maximum 8méteresek lehetnek, ebbe az esetben előszőr a több darabban szállított palánkokat kell összehegeszteni mielőtt a test megépítéséhez fognánk.
Ha szétrakta az elemeket és minden elemet alaposan megvizsgált, hamar felismeri őket és képes lesz a megfelelő helyre rakni őket. Az az elemek helye rajz ("component position drawing") segít, hogy megfelelően helezze el az elemeket.
Alapos rajzokat szállítunk az elemkészlethez, ezek a rajzok mutatják a építési és hegesztési részleteket. Az ablakok, nyílások, tetők részletei mind megtalálhatók a rajzokon. Tanulmányozza alaposan a rajzokat és képzelje el a rajzon szereplő részletek, miként néznek ki a valóságban.
Kezdjünk a munkához
Mielőtt elkezdi a munkát gondolja át, hogy mindent szükséges munkavédelmi lépést megtett-e, hogy ne okozzon balesetet magának vagy másoknak.
Mindig hordjon megfelelő szem és bőrvédő eszközöket, mindig viseljen erős kesztyűt lábujj védő bakancsot vagy cipőt.
Ha bérelt hegesztő vagy emelő eszközöket használ győzödjön meg róla, megfelelőek az adott munkához, haa legkisebb kételye támad, kérjen tanácsot a szakemberektől.
Ha megismerkedett a különböző elemekkel, kezdődhet a munka. Dolgozzon lépésről, lépésre nyugodt, biztonságos módon, ne siessen.
Valamit szétszedni és újra összerakni, mindig több idő, mint elsőre jól megcsinálni és sosem ad olyan eredmény, mint amilyen lehetett volna a lassabb megfontoltabb munka esetén.
Az elemek elérhető közelségben vannak, ha mindent a rajzok alapján helyezett el, akkor a két azonos elem a hajó két oldalán egymás tükörképeként fekszik.
Most kezdődhet az igazi munka
Kezdjük hátulról
Helyezzük a palánkokat finoman egymás mellé és helyezzünk egy fatámasztékot a palánkok külső része alá, úgy hogy a hátsó rész a megfelelő V alakot adja hátulról nézve. Az első pontot a találkozási vonal végén ponthegesszük. Figyelem: sok munkát spórolhatunk meg. Ha nem pontosan az illesztési jelekre hegesztünk. Ha az illeszkedési jelekre hegeszt akkor a varratot teljesen simára kell csiszolnia, mivel az illeszkedési jelek helyére kerülnek a bordaelemek (keretek) és nem fognak tökéletesen illeszkedni a lecsiszolatlan varraton.
Ha az első pont hegesztés megvolt, akkor palánkokat meg kell mozdítani, hogy a találkozási pontok tökéletesen illeszkedjenek nagyjából 10-15 cm-re. „Szemtől szembe”. Tegyünk egy hegesztési pontot ide is, majd folytassuk a folyamatot, illesztés pont, ponthegesztés, lépésről lépésre a hajó eleje felé.
Amikor nagyjából a felénél tart ellenőrizze, hogy a hátul a V forma továbbra is megfelelő-e, szintén ellenörzés végett helyezze be az elválasztó falakat és a bordaelemeket. Az elválasztó falak és a bordák a hajó konstrunciójának integráns részei, de jelenleg csak a hajó korrekt formájának ellenőrzésére használjuk őket.
A hajó hátsó szekcióját „emelvényre” kell helyezni, a kisebb hajók esetén ez is a készlet része. A nagyobb hajók esetén egy fa rönkkel vagy más támasztó anyaggal kell a hajó végét megemelni, hogy az egyenes és szintben levő legyen.
Az elválasztó falakat finoman kell a helyükre ponthegeszteni. Lehet, hogy meg kell őket oldani, hogy a hajó „megtalálja” a formáját. Ezért, figyeljen arra, hogy kis pontokkal hegessze a helyükre őket, hogy könnyen oldhatóak legyenek a kötések.
Most haladjunk a hajó gerincének összehegesztésével előre, minden alkalommal pontosan illesztve a palánkot széleit egymáshoz. Ezt könnyebb két embernek végeznie, egyik tartja a palánkokat megfelelő helyzetben, a másik végzi a ponthegesztést. Figyeljen arra, hogy ne okozzon hegesztési vakságot a társának.
Ahogy eléri majdnem az első végét a palánkoknak, egyre nehezebb lesz a megfelelő pozíció hozni a két elemet.
Ahogy eléri a legelöl lévő elválasztó fal helyét, javasoljuk, helyezze be az oda illő elválasztó fal azonnal, mert ez határozza meg a hajó első részének és az orrnak az alakját.
A hajóban az elválasztó fal helye rendkívűl fontos, egy centiméterrel hátrább helyezett elválasztó fal érezhető különbséget eredményez a első rész alakjában, ezért fontos, hogy a palánkok széleinek formája megfelelően finom és ivelt.
Ha szükséges időlegesen meg kell lazítani egy bordár vagy elválasztó falat és újra behegeszteni később.
A palánkok formáját valós méretben rajzolja ki a számítógép, ezek tiszta, nem tekercselt palánkok. Ez azt jelenti, hogy mindig egy irányú csavarodás van az elemekben.
Ha a palánkokat pontosan hegeszti őssze a test megkívánt formája magától előáll.
A test első végénél már sok erő szükségeltetik a palánk szélek összeillesztéséhez, hogy azok pontosan szembe kerüljenek egymással.
Ezt megoldhatja pár jó minőségű szorító-fogóval. Ha fogók lecsúsznának a palánkról, akkor egy kis darab szöghasat vagy T profilt hegeszthet a palánkokhoz, hogy abban megkapaszkodhassanak a fogók.
Illesztés
Amikor a hajó fenekébe bekerültek az elválasztó falak és a bordák, ideje megállni, körbejárni a testet, nyugodtan és alaposan megnézni, mindennel elégedettek vagyunk-e, a palánkok éle szép formát ad ki, az elválasztó falak függölegesek-e. A hajó vízvonal alatti része már látható, és már elképzelheti hajó belső terét, a motor- a cockpit helyét.
Észreveszi majd, hogy ilyenkor a hajó még nem merev, az elválasztó falak még előre-hátra mozagthatók, a test hosszában még csavarható.
Ilyenkor meg kell győzödni arról ,hogy a hajó egyenes és szintben van.
A hajó alját alá kell támasztani, úgy hogy az stabil legyen, hogy probléma nélkül tudjon sétálni a testben és a test se mozogjon közben.
Ahogy halad előre a munkával a hajó egyre merevebb lesz, ha a test most nincs egyenesbe állítva, akkor később mikor már merevebb a szerkezet nem lehet, vagy csak nagyon nehezen lehet egyenesbe hozni.
Ha hajó az előzőeken túl van, beillesztheti a hosszanto merevítőket, például a motorbakokat, és a nagyobb hajóknál a hosszanti gerendákat a fenékre a transom irányba. A kereszt keretek is bekerülhetnek ponthegesztéssel a helyükre.
A kíl és a hátsó cső is bekerülhet a hajó alá, ha szükséges, bár ez eléggé nehéz. Akár várhat ezzel a munkával addig míg a test oldalra fordítható lesz, ami megkönnyíti a hegesztést
Lényeges, hogy a hajó gerince és a hátsó cső teljesen behegesztendő a kil helyén mielőtt a kíl helyére illesztésre kerül.
Következő lépés
Jön a második sor. Ha minden rendben van a második sorba hegesztendő palánknak ott kell fekednie aljával a közép felé a hajó mellett. Kezjük megint a hátulról meggyőzödve arról, hogy a palánk megfelelő helyen van. Aztán kezdjük az első ponthegesztést. Attól függően milyen típusú hajót építünk, a palánkok „szemtől szembe” vannak vagy átfedéssel mint a sloop-oknál. Mindkét esetben pontosan kell illeszteni a palaánkokat, mert ezek adják ki a hajó formáját. Például ha az átfedés kétszer akkora, mint kéne a test nem fog illeszkedni a bordákhoz.
Folytatva, lépésről lépésre, ponthegesszünk 10-15cm-re, úgy hogy a palánkok élei megfelelő formát adjanak ki. A második és a többi palánk beillesztése könnyű lesz. Egymást követik finoman. Dolgozzon szisztematikusan, azaz a jobb oldalon majd a bal oldalon és így tovább.
Minden alkalommal ha befejezett egy szekciót, alaposan elenörizze a hajó formáját, hogy a kontúr megfelelő. Ha szükséges egy-két ponttal hegessze összébb a testet vagy éppen csiszolja le a varratot. Az össze palánk bekerültével a hajó összeállt, és a forma eltérhet kissé a tervezettől. Ez a hegesztés eredménye. Az anyag forró és össze fog húzodni. Ezért folyamatosan figyelje a formát.
A végső hegesztés még nem kezdődőtt el. Ez csak akkor kezdődik,ha a teljes test ponthegesztése befejeződőtt. Ezt a felépítmény behelyezése előtt kezdjük el.
Deck és a felépítmény
Ha az összes palánk a helyére került jöhet a deck beépítése. A hajó típusától függ, hogy a deck a palánkok tetejére kerül vagy közéjük. Ha a bordák és a elválasztó falak pontosen kerültek beépítésre, a deck pontosan fog illeszkedni. A decket is rövid pont hegesztésekkel rögzítjük. Itt is figyeljünk a megfelelő illesztésre.
A hajó típusától függöen a hajóperem tőbb féle lehet, vagy szögvassal zárul vagy más megoldással. A sloop-ok esetében ez a szögvas és merev félkörprofil kombinációja. Lényeges: a szélek lezárásával a bizonyos részek hozzáférhetetlenné válnak, ezeket előbb végső hegesztessel kell végig hegeszteni. Mi azt javasoljuk, hogy ezek a lezárások csak jóval később kerüljenek megvalósításra, például akkor amikor a teljes test végső hegesztése zajlik.
A hajó típusától függöen a felépítmény vagy a deckház kerülhet most a deckhez való rögzítésre. Megint javasoljuk a palánkot széleinek ffigyelését és a hegesztési illesztések (szemtől szembe) szabályainak betartáást. Semmi nem romolhat el, lépésről lépésre a a hajó alakja felveszi végső formáját.
Itt az ideje hogyszóljunk a cockpitról és az padokról amelyek tartalmaznak U profilokat, hogy szárazon tartsák a nyílásokat. Figyeljen oda, hogy pontosan illessze ezeket a helyülre. A későbbi kivitelezéstől függően lehetnek olyan részek amelyek láthatóak lesznek a készhajón is, ezért figyeljen a szép kivitelezésre.
Végső hegesztés
Ha a test összeállításra került jöhet a végső folyamatos hegesztés. Próbálja meg ezt könnyedén csinálni, és még egyszer: dolgozzon szisztematikusan, jobb oldal baloldal. Nehogy az egyik oldalt teljesen befejezze és utána kezdjen a másikba. A hegesztésből fakadó nyúlást is csökkentheti, szimmetrikussá teheti ezzel.
Mikor a végső hegesztést végzi rendszeresen ellenőrizze, hogy minden szép és sima maradt.Előfordulhat, hogy a nyúlás miatt apont hegesztést néhol elenged. Ha ilyet tapasztal, nézze meg mi történt, újra végezze el apont hegesztést mielőtt a végső, folyamatos hegesztést folytatná.
Azok a varratok, amelyek nem látszanak nem igényelnek további munkát, feltéve, hogy rendesen lettek megcsinálva és simák. A belső oldalon általában elégséges 5-8 cm-es hegesztési varratokkal és hasonló méretű „szünetekkel” dolgozni. A ponthegesztés varratait is meghosszabbíthatja, amelyeket a összeállítás során készített.
A későbiekben látható részeken csiszolással távolítsuk el a kiálló részeket és tegyük simává a felületet. De figyeljünk arra, hogy csak a kiálló részeket csiszoljuk le, ne a teljes varratot, mert az gyengíti a test erejét.
A test majnem kész
Lépésről lépésre a test és az építő büszkesége nővekszik. A munkád eredménye már láthatóvá válik és hajó olyan formát őlt mint a rajzokon. Ha a test végső hegesztése elkészült, itt az ideje a következő építési fázis megkezdésének azaz a motor beszerelés és az festés.
Az elemeket kétkomponensű alapozóval bevonva szállítjuk. Ez az alapozó a varratok mentén sérülhetett. Ahol nem éget meg ott a minősége továbbra is nagyon jó. De az éget részeket kezelni kell. Jó minőségű drótkefével vagy homokszórással le kell távolítani a meglazult/elvált festéket és rozsdafoltokat.
A varratokat kívül-belül alaposan végig kell drótkefélni és meg kell tisztítani. A nem sérült festék réteget is csiszolópapírral finoman érdesíteni kell. A test belsejében az alapos takarítás és porszívózás segít megelőzni, hogy kosz kerüljön a festékbe.
A sérült felületeket jóminőségű alapozóval, ha lehet kétkomponensű alapozóval kell bevonni. Ez javasolt, bár nem nélkülözhetetlen, akár kétkomponensű fedő festéket is használhatunk.
Kétszer is alaposan ellenőrizzük, hogy minden hegesztési munkát elvégeztünk, mielőtt festeni kezdenénk. Például győződjünk meg róla, hogy a kipofogót behegesztettük, a cockpit vízelvezetőcsövét is, a fürdőlétra elemeit stb. Ha csak egy is ki maradt, a festést kétszer kell elvégeznünk.
A festés a hajónk védelme, ezért nagyon fontos, hogy megfelelő réteg festék kerüljön a hajótestre. Ugyanígy belül is védenünk kell a testet. Ne felejtsük, hogy a faborítás alatti részek is rozsdásodhatnak kondenzáció / páralecsapódás következtében. Azok a részek amelyek a hajó összeszerelése után is elérhetőek maradnak, mint például a cockpit tároló helyei vagy a motortér, mindenképpen sima felületű festék borítást kapjon, hogy könnyen lehessen tisztítania a használat közben.
A technikai elemek beszerelése (gépészet)
A technikai elemek behelyezése és beszerelése is fontos fázis a munkában. A motort kell beszerelni és az elektromos elemeket kell beépíteni..
Minden technikai elemet lehet mint például a motort, a meghajtó tengelyt meg lehet rendelni egyesével a gyártóktól vagy egyben megvásárolhatók tőlünk, az Euroship Services-től egyben. Érdeklődjön a lehetőségekről. A technikai készletnek, az Euroship Services nagyban történő vásárlásai miatt kedvező, versenyképes árai vannak.
Kivánságra gyakorlott és megbízható hajómérnököket tudunk ajánlani, aki elvégzi a technikai elemek beszerelését. Ez egy kicsit nagyobb biztonságot jelent hajó használata közben.
Zaj és rezgés
A zaj és a rezgés fontos tényezők a hajóhasználata közben. A motor és más elemek megfelelő installációja nagyban segíti a zaj és rezgés mentes hajózást. A megfelelő, „zajlyukak” nélküli szigetelés hozzájárul a komfortos hajózáshoz. A zaj olyan mint a víz, ha valahol a víz át tud folyni, akkor a zaj is terjed azon a területen. A motor kezelőszerveinek vezetékei, csövei zavaró zajt hozhatnak a kormányállásba.
A befejezés és a famunka
A hajó külső és belső további befejezése természetesen a személyes ízlés és tervek alapján történik. Alaposan gondolja át és tervezze meg eépítési és bebutorozási kérdéseket. Hasonlóképp gondolja át milyen anyagokat használ. Nem minden fa és lap anyag megfelelő a hajón való alkalmazásra. Például az alakalmazott anyagoknak nedvességnek ellenállónak kell lenniük, ezért vízálló lapokat kellene használni.
Azért, hogy lehetséges legszárazabb hajónk legyen szükséges a faborítás alá megfelelő minőségű szigetelést, majd nedvességnek ellenálló borítást alkalmazni. Ez megakadályozza a kondenzáció képződését. Ebből következően a faborítás nem rögzíthető a bordákhoz vagy a hajótesthez, különben a kondenzáció keletkezik a fán, ha hőnérséklet különbség van arészek közt.
Tegyen egy u.n. hideghídat az acél és a faborítás közé. Ez lehet egy plusz fa vagy gumi övet a borda és a faborítás közé. A gumi ráadásul biztosítja, hogy a faborítás nem érintkezik a testtel, ezzel csökkentve a motorzajt a hajó belsejében. A zak azzal is egyhíthető, ha puha „matracot” tesz az acél padlógerendák és a padlókőzé. Ezzel egy teljesen „úszó” hajóbelső jön létre.
Az elválasztó falakat és a padlót finoman kell összekapcsolni a test és bordák közt.
Euroship Services segíthet a hajóépítónek ebben az utolsó szakaszban, azzal hogy hajóbelső építőkészletet is kínál. Mi rendelkezünk a hajó standard elrendezésével, berendezésével, ebből készítettünk el a hajóbelső építőkészletet. Minden elemet, beleértve a merev oszlopokat is, számítógép vezérelt fűrész gépekkel vágunk ki. Ezek az előre megmunkált elemek adják a hajóbelső építőkészletet. Hasonló elven működik ez is mint a test és felépítmény építő készlet.
Ha még több munkát kíván megspórolni, akkor rendelhet bútor készletet is, amely tartalmazza az összes bútort amire szüksége van csak a helyére kell illeszteni és kész a bútorozás.
A technikai szerelés és a hajó belső most készen van. A szönyeget lehet letenni, a függőnyöket felakasztani és aztán….
Vízretétel
Már majdnem ott van. Ellenörizzen mindent mégegyszer, töltse fel az akkumolátorokat, ellenörizze a testből kivezető nyílásokat (seacock), a propellertengelyszigetelést, tesztelje az elektromos rendszert, az üzemanyagrendszert és aztán… jöhet a vízretétel!
A saját kezével építette hajót nagy büszkeséggel teheti vízre. Rendezzen egy megfelelő esemény a vízretétel köré. A hagyomány szerint ez megvédi a hajót a szerencsétlenségtől..
A vízretétel után ellenőrizzen mindent mégegyszer. Nézze meg, hogy minden kapcsolat vízzáró-e, a propellertengely szigetelt. Most elindíthatja a motort. Kikötött állapotban végezzen egy indítást, először előre, majd hátra, ordítsa el kormányt jobbra és figyelje, hogy a hajó is jobbra fordul. Ellenőrizze, hogy az irányváltó finoman vált nullába majd hátramenetbe.
Tesztek
Minden mükődést tesztelt, meg van a szükséges bízalma magában és a hajóban is, itt az ideje a hajózásnak- nagyon óvatosan és először lassan, majd kicsit gyorsabban. Meg kell ismernie a hajóját, hogy tudja különböző körülmények között hogyan reagál. Keressen a széles nyílt víz felületet, és hajózzon körbe jobbra fordulva, majd balra. Minden kör egy kicsit nagyon lesz, mint az elöző a propeller forgásának iránya miatt. Próbáljon egy gyors megállást félgáznál.lassan vegye vissza a gázt nullába, majd hátramenetbe. Figyelje mi történik. Nem ugyanaz mint az autónál, ami egyenes irányt tartja.
Menjen hátrafelé. Nem lesz könnyű, mert ennél a manövernél figyelembe kell venni az u.n. kerékhatást, amit a propeller forgásának iránya okoz. Elsőre azt hiszi majd, ez mindig ellenáll az vezető akaratának, de ha megérti, mi történik ilyenkor, akkor jól ki tudja majd használni. Ha többet akar erről tudni, nézzen utána a tankönyvekben.
Hajózzon büszkén a sajátmaga készítette hajójával. Ez az végső jutalom, ami a munka végeztével várja.
Most hogy az építés örömei elmúltak, az kívánom Önnek, hogy élvezze a hajózást a hajójával. íKérem, tudassa, hogy mennek a dolgok a hajóval. Ha errejár látogasson meg. Hátra beszélgetni akar egy nagyobb hajó építéséről.
Jó szerencsét!
Maradjunk kapcsolatban.
Euroship Services
Takarékossági tippek az otthoni hajóépítéshez
Ha az ember maga építi a hajóját, akkor általában két fő motívációs tényezővel számolhatunk. Egyik a hajóépítés mint kihívás, az építési folyamatban történő részvétel öröme, a másik a kisebb költségek. Ezen az oldalon tippeket kívánunk adni a költséghatékony (magyarul olcsóbb) hajóépítéshez.
Autómotor átépítése hajómotorrá (marinizálás)
Nem kell nagy hajósgyakorlattal rendelkezni, hogy tudjuk: minden alkatrész amit, kimondottan hajók számára készítenek, árusítanak az drágább, mint a "normál" megfelelője. Így van ez a hajók legdrágább elemével a motorral is. Jogos tehát a gondolat, hogy a hajónkat autók számára készített új vagy jó állapotú használt autómotorral szereljük fel. Hollandiában ez nagy divat, oly annyira, hogy készen lehet kapni átalakító készleteket.
Ezek a készletek általában tartalmazzák az alábbi elemeket:
a motor és a irányváltó összekapcsolását biztosító elemeket,
az irányváltót,
a vízhűtéses kipufogó kapcsolatot,
a motortartóbakokat
és az olajhűtőt.
Az alábbi oldalon Mercedes, Peugeot, Volkswagen motorok átépítő készleteit és az árukat tudja megnézni.
www.drinkwaard.com/layout.php4
Az oldal holland nyelvű, de ez az eltökélt, takarékoskodni kívánó hajóépítőket nem riaszthatja el. Kérésre megküldik az angol nyelvű árlistát.
Ez alábbi weboldalon vízhűtéses kipufogókat ajánlanak számos autómotorhoz.
http://www.blokl andnonferro.nl/uitlaatspruitstuk.html